torsdag, oktober 19, 2006

valppromenad!!!

jösses, jag som kallar min Nalle gammal å lat. idag var det som att jag hade två valpar me me på skogspromenaden! för ovanlighetens skull valde jag att gå sörboleden idag istället för den vanliga rundan i mariedalsskogen (sörboleden ligger iofs oxå i mariedalsskogen, man kommer ut på samma ställe tillslut). Hur som helst, jag tänkte att om jag går där är det minimal risk att jag möter folk en kall höstdag, där går folk på sommaren. dessutom är det mycket mindre risk att pompe sticker efter vilt eftersom de e en stig utmed en å, med branta backar runt om.. svårt å förklara men kontentan är att de inte e så mycket vilt där förutom bävrar vilka pompe inte jagar ändå! (eftersom dom gömmer sig så väl).

Så den enda riskfaktor jag kunde komma på med att ha hundarna lösa var att Nalle skulle hoppa i vattnet (han e alltså en retriever), han har haft problem me våteksem så vi vill inte att han badar för mycket. e ju kallt nu dessutom. men jag testade att släppa hundarna, å de gick bra. jösses va nalle sprang!! han brukar trava när han e lös. men han sprang!! inte hysteriskt som pompe (fy vad rädd jag va att han skulle krocka med ett träd å bryta nacken eller nått) men ändock i full galopp =) va jättekul å se han, hoppas han tar me sig energin till tävlingen på söndag! då kan ingen tro att han snart går in på bonusåren.

när pompe tillslut rusade ut å skulle balansera på en stock i vattnet, men givetvis plumsade i kunde jag inte låta bli att garva!! *simmasimmasimma* "fyyyy äckligt" å så 20 hysteriska cyrklar å massa rullningar när han väl simmat upp. :D å då blev de för mycket för nalle oxå, han kunde inte hålla sig! så jag kom hem me två lyckliga, svarta hundar.

de va en underbar promenad!

Har jag förresten berättat att mormor e hemma hos oss den här veckan? de e hon i alla fall. jag plockade ju svamt i förrgår å mormor tyckte dom va jäättegoda. så när jag kom hem frågade hon om jag plockat mer svamp! =) näee de hade jag ju inte! men vill mormor ha svamp så ska hon få det. så jag får ge mej ut i skogen igen nu å se om jag kan tillfredsställa hennes svampbegär. taggsvampar e de jag plockar. =) de e fina svampar, inte så många som vet de. som kantareller, fast mindre sega. säger dom.. jag vet inte!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Så snill du er som plukker taggsvamp til din mormor:-)
Taggsvamp er veldig godt, har du ikke smakt det selv?
Nesten bedre enn kantareller jo!

10:21 em  
Blogger Sally said...

Hej Emma
Här kommer svaret på din fråga. Milou kommer från Ronneby och det är faktiskt en tjej. Hörde av Kristina och Vilja att ni är bekanta! Lycka till framöver med alla dina planer!
Kram Anette med bruna Sally

10:06 fm  
Blogger Gordon said...

Hej Emma! Lika roligt som alltid att läsa om dina aktiviteter med hundarna. Särskilt glad blir jag över att du håller igång Nalle så bra. Äldre hundar får man inte försumma! Kram - särskilt från Baron (snart nio år gammal!)

2:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home