onsdag, oktober 04, 2006

pompe hos tandläkaren

puh.. vilken lättnad. Jag har varit och köpt en tandskrapa och pompe stod jättestill när jag skrapade så nu e halva hans mun jättefin. beläggningarna på hans tänder har ju varit mitt andra stora problem när de gäller pompe. men nu verkar de gå å lösa för 79kr istället för att behöva ta honom till vetten o betala 1500-1600kr. sköönt. men det satt hårt där inne, å jag har insidan av ett par tänder kvar, vet inte hur jag ska komma åt där men de ska nog gå fint=) han har börjat äta plaque off idag oxå. hoppas de hjälper så han inte får massa beläggningar igen o kanske får lite fräschare andedräkt!

jo.. men alltid ska de finnas problem. o nu har jag ett nytt problem... de e dom här eländiga fiskarna. alltså, för ett tag sen rensade ju ila ur akvariet o tog hem alla yngel till sitt akvarie för att dom ska få bo och växa upp där. de va så skönt. men nu vimlar det av yngel här igen!! ja fattar inte hur dom kan föda så många yngel.. o jag tror mollysarna är ganska oskyldiga för det ser ut som guppyyngel.. nu har jag och ila diskuterat detta och kommit fram till att gyppyhonorna måste dö. dom måste avlivas. men... jag kan inte! jag trodde inte jag var så kinkig men jag vet inte vad jag ska göra!! känns så hårt att döda dom... å ingen vill ha dom *suck* så nu vill jag gärna ha tips på de mest humana sättet att göra sig av med dom på. det rör sig om 3 stycken fiskar. ila tyckte jag skulle släppa ner dom i toan. men då dör dom ju inte.. så jag tänkte, kanske man kan hälla kaustiksoda i toan först! men de e inte så sjysst, eller? hm.. hjälp mig, vad ska jag göra?

nu ska jag till hilda en sväng på "cellgrupp", jag å hon brukar be o kika lite i bibeln tillsammans en gång i veckan. sen e de aerobics! hej å hå!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!!
En liten fundering bara..... om Pompe är allergisk mot något är det väl kanske inte så bra att ge honom Plaque Off? Det finns Många hundar som är känsliga mot just det preparatet (mot algerna alltså!) jag vet tom en valp som fick en allergisk chock och höll på att stryka med....(man ska iofs inte ge plaque off till valpar men det visste inte matten till denna valp!!) Som sagt detta är bara en liten fundering, många tycker att det är ett toppenpreparat och det kanske det är??!!
Ha det bra och hoppas att vi snart får se en bild på en nyfriserad Pompe!!

7:35 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Plaque Off fungerar, har använt det på andy. Han hade lite tandsten som satt hårt innan han fick preparatet. Efteråt så räckte det med benen han tuggar på för att hålla tandstenen borta. Fördelen med att använda Plaque Off tillsammans med ben är att man inte riskerar att skrapa sönder tandens emalj, tillskillnad mot en tandskrapa som kan förstöra mer än den hjälper.
Lycka till

/stefan

12:28 em  
Anonymous Anonym said...

de e alltid svårt att behöva avliva, så när jag säger att de finns ett humant sätt å nu ger ett förslag på ett sådant så kommer du säkerligen inte tycka de e tillräckligt humant ändå, pga du egentligen inte alls vill döda dom, men here goes..

fiskar är kallblodiga djur och det innebär att fiskarna inte producerar värme för att värma sig, så sänker man temperaturen i vattnet så kommer fiskarna att långsamt och utan att plågas somna in.. praktiskt gör man detta bäst genom att lägga fiskarna i vatten i en rymlig påse eller burk och lägga denna i frysen.. detta sätt är tydligen något som man måste använda i forskningssammanhang för att få sin ansökningar beviljade

3:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home