lördag, september 23, 2006

eländiga hundkräk kap. 2

de va den stora tävlingsdagen idag. eller stor å stor. de va en tävlingsdag helt enkelt. på tomtens bhk. jag o pompe deltog... jösses. de e tur att man inte har problem med att skämma ut sig. :) alltså.. jag vet inte riktigt var jag ska börja.. jag tar en klass i taget.
hoppklass 1.. ja här finns väl inte så mycket att säga egentligen.. jag vet inte var i loppet jag blev diskad men förmodligen var det att maxtiden gick ut. maxtiden är ganska lång.. men pompe.. han tyckte att han hade för mycket annat att göra för att ha tid å springa! å slalom.. jösses, e jag dum i huvet som tror att han tänker springa mellan massa pinnar när de stod hundar utanför å glor?! pompe har kanske lite mer problem än jag med att skämma ut sig.. å slalom, de va visst förnedrande. han kan annars de skapligt bra nu tycker jag.. menmen! hur som helst hade vi nog bara 5 fel på själva banan. men som sagt.. hela dagen var ju inte ämnad för att jag o pompe skulle ta oss runt banan.
agilityklass 1.. jaa.. de här va en spännande klass. började med tre hopphinder och en balansbom.. möjligt att jag hade kunnat ta mig en kopp te under tiden han spatserade över balansbommen. inte att han va rädd eller så. men varför stressa? bra sikt där uppe juh. ja.. nästa hinder var en tunnel. här kom dagens tillfälle att prata me domaren.. ja brukar visst få lite tid till de när jag tävlar honom. han la sig alltså å rullade sig där inne. låg å myste inne i svala, sköna tunneln där ingen matte kunde komma åt honom å inga hundar glodde på honom. tillslut kom han ut i alla fall å skulle in i nästa tunnel. där någonstans hörde jag att domaren blåste för diskning. DÅ! svisch säger det! hopp, tunnel, hopp, hopp och upp på A-hindret! de va suuuperkul! äntligen fick alla se att Pompe kan!! men sen stannade han som vanligt kvar uppe på A:et en stund. bättre utsikt hittar man inte nämligen på agilitybanan.. å så bonusen:"matte kan inte ta mej!" *suck* sen va farten som bortblåst igen.
japp.. de va min å pompes andra tävling. nu tar vi nya tag å satsar till 100% på töreboda nästa helg. eller vi satsar nog bara till 70-80 % när jag tänker på de.. har nämligen pratat me en riktig agilitymänniska idag. han e en sån som.. tja, förmodligen varenda människa i hela sverige som tävlar agility vet vem de e. Han har en hund som heter Speedy... låt säga.. de e inte alltid mycket speed i speedy. men han berättade att dom faktiskt klarat idealtiden i några tävlingar.. om de va 4 st? å jösses.. håll i er.. han startar i mellan 40 och 60 tävlingar varje år!! han hund e 6 år. då insåg jag verkligen.. det finns folk.. för vilka agility är livet. alltså.. livet! en eller två tävlingar nästan var eviga helg året om! jag var helt chockad.. förresten kanske ni undrar varför alla vet vem han e när han aldrig ens lyckas ta sig upp till klass 2. men ni skulle förstå om ni såg honom på tävlingsbanan =) agility är inte bara något man gör för att vinna, o jag är inte den enda som "hörs" när jag är på banan. kom igen speedy, fullfartfullfart, var e katten?, ser du kissen? godisgodis!! koom igen nu speedy, var e du?! här snackar vi att satsa till 100%..
mmm, ja.. agility e kul helt enkelt. å pompe kommer dessutom bli bra.. mitt älskade, sega kolahuvud.

3 Comments:

Blogger Gordon said...

Hej Emma! Vilken trevlig och rolig rapport från dagens tävlingar på Tomten! Men jag tycker att du ska vara JÄTTENÖJD med dig själv och Pompe. Det var härligt att se er, ni har verkligen framtiden för er - och vi gläder oss åt att få träffa er i Töreboda om en vecka! Kram från tillg. Bengt med BARON och FALSTAFF

7:01 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, jag fick mig ett gott skratt då jag läste om Speedy och hans husse ;) Ja vem kan missa dem när de beträder banan? Även om han har en hund som verkligen inte tillhör kategorin "agilityhundar" så visar de två att agility går ut på mer än att vinna och plocka pinnar - nämligen att först och främst ha KUL!

Det är himla synd att vi tävlar i samma klass, han ju inte titta på Er när Ni körde för då var jag och värmde upp Myntha. Det var därför väldigt kul att läsa Din lilla rapport från varje lopp ;)Bengt tog några bilder med min kamera och på de korten är det full rulle!

Hoppas vi ses på DM:et!

8:55 em  
Anonymous Anonym said...

Hei Emma.
Morsomt å lese om tevlingsdagen deres:-) Pompe er en tonåring må vite,så at konsentrasjonen hans faller litt ut må man jo regne med.
Min Tussi er ingen tenåring lengre,men hun kan også ta seg god tid på A-hinder og balansbom for som du sier så er jo utsikten der bra( og hvorfor står den rare mannen dvs dommeren så nærme ???)
Men om hun vil så kan hun faktisk gå ganske bra:-)Om man bare finner "PÅ" knappen,he,he!
I Norge har vi mange Speedy`er også
( Tussi var / er en av dem) Tenk hvor tråkig det hadde vært om bare de veldig gode hadde stilt på tevlinger. Mangfold er bra og en "Speedy" kan også få bra resultater.
Så fine bilder av deg og Pompe på Fridas blogg.
Hässleholm 16.-21.juli er den tevlingen jeg har lyst til å dra til i 2007. Vet du hvor det er?

1:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home