tisdag, september 19, 2006

tryffelhund?

sitter i godan ro och läser tidningen Dagen när en lycklig hund kommer intraskandes genom dörren o ställer sig och glor på mig.

då inser jag att det som inte blivit av de senaste dagarna inte längre kan vänta... "stanna här" säger jag till Pompe och går iväg till badrummet och förbereder ett bad..

när jag ett par minuter senare kommer tillbaka för att hämta honom är han givetvis spårlöst försvunnen.. men jag känner min hund så jag går upp för trappan och in i datarummet.. mycket riktigt står han där och gömmer sig bakom fåtöljen.

en timma senare är Pompe aningen mindre glad och matte aningen mer glad! (lyckades inte få en skarp bild) han e inte riktigt lika vit som det set ut på bilden men.. rosa päls i armvecken och lite orange på huvudet.. å lite blod här å var förstås.. alltid ska de va blod nånstans. har börjat kalla honom blodhund. men han e skapligt fräsch o luktar inte trädgårdsland!

för övrigt mötte vi några förskoleelever med fröknar på vår skogspromenad idag.. då frågade en fröken "är det en sån där tryffelhund? baggotto, gaggotto..?" *hehe* "näe.. de e en bedlingtonterrier" fick jag säga då.. vi blev lite glada jag o pompe.. för oftast e de pudel han blir kallad.. lagotto e ju trots allt en ganska söt hund.. sen om pompe liknar en lagotto e ju en annan sak! lite samma frisyr kanske.. alltså.. inte för att pudlar inte är söta men.. ah. kul me variation i felgissningarna i alla fall.


sen berättade en fröken vist för sina barn när jag, pompe och nalle gick förbi att "där är en valp och en vuxen hund" ja, ibland undrar man allt om pompe inte är en valp trots allt! minst lika barnslig i alla fall =)

3 Comments:

Blogger Gordon said...

Hej Emma och Pompe! Jag tycker att det är härliga och jättefina bilder på Pompe. Kram från kompisarna BARON och FALSTAFF

7:51 em  
Anonymous Anonym said...

jag tror inte du har förklarat i bloggen varför Pompe heter just Pompe! (eller så har jag missat de) så jag tog mig friheten att söka på susning.nu å fann detta:

"Karl XII drog i fält år 1700 med bl a sina fyra hundar Caesar, Snushane, Turk och sin favorit Pompe. Han överlevde sina kamrater men dog år 1703 i arméns fältläger? vid Thorn (Torun i nuvarande Polen). I ett brev, daterat Thorn 3 november 1703'', till sin äldsta syster, [Hedvig Sofia]? ( år 1681- år 1708) meddelar konungen sin personliga förlust:

Jag måste ock berätta henne, att min äldste rescamrat hafve jagh härom dagen måst mista, som är Pompe, Favorits gamble contrapart, som afton lade sig frisk och måron lågh dödh i min Sängh.

Pompe ligger begraven i Karlbergs slottspark i Solna. Konungens generalauditör? [Israel Holmström]? (år 1661- år 1708) deltog liksom Pompe i fälttågen och dog i Litauen. Han tillägnade Pompes minne följande epigram (notera "Stockholmsrimmet", rad 6-7):

Pompe, Kungens trogne dräng,
sov var natt i Herrens säng.
Sist af år och resor trötter
led han av vid Kungens fötter.
Mången stolt och fager mö
önskar sig som Pompe leva,
tusen hjältar eftersträva
att få så som Pompe dö."

så.. har han fått namnet efter Karl XII:s hund? eller kom du bara på att; "tja, hm, va ska han heta? jomen Pompe låter ju fint.."?

8:32 em  
Blogger Emma said...

näe.. han fick sitt namn för jag tyckte de va sött.. men sen har jag fått reda på allt detta du skrev senare.. känns bra å ha en hund me samma namn som kalle.
Pompe, Emmas trogne dräng,
sov var natt i Hennes säng.
Sist af år och resor trötter
led han av vid Emmas fötter.
Mången stolt och fager pojk
önskar sig som Pompe leva,
tusen hjältar eftersträva
att få så som Pompe dö.

9:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home