tisdag, september 12, 2006

svampar

Idag tog jag med Pompe och cyklade till skogs... jag hade äntligen tillfälle att ta en närmare titt på mitt första alldeles egenfunna svampställe.
Det var riktigt trevligt att spatsera runt där och plocka o plocka... mest var det taggsvamp. jag har aldrig själv smakat taggisar, men å andra sidan skulle det inte inte göra så mycket skillnad, jag tycker nämligen att svamp i alltmänhet är mycket osmakligt. pappa säger dock att denna svampsort är god, så jag litar på honom. hade även den stora glädjen att finna ett par fina kantareller och några fjuttiga små trattisar.

kantarellerna kändes lite som en triumf.. för vi har en tant här i lundsbrunn som cyklar till skogen var eviga dag och har nog gjort nästan hela sitt liv skulle jag tro. hon kan svampställena och länsar dom kvickt så att ingen annan får någon chans att hitta några. *ha* nu fick hon på näsan.. synd att jag inte mötte henne på vägen hem, då skulle jag stannat och plockat lite i mina svampar medan hon cyklade förbi.

jag avslutade kvickt mitt plockande när pompe, som strövade fritt stack iväg en bit och började skälla hysteriskt.. vet inte va de va för nått han såg i skogen men.. tänk om de va en älg eller nått!! hujeda.. nått han inte vågade jaga i alla fall. för hade han vågat det skulle jag nog gråtande springa runt i skogen å leta efter min försvunna hund vid det här laget.. förresten kan de ha varit ett knep från hans sida.. för bara någon minut innan hade han kommit fram till mig å börjat, klättra, slicka å gnaga hysteriskt på mig för han tyckte de började bli tråkigt å bara va still på samma ställe hela tiden!

ja, så jag åkte hem. cyklade en lite runda innan oxå, för å tappa ut lite energi från den lilla vita. nu ska jag laga mat å äta, sen måste jag faktiskt sätta igång på allvar med å läsa boken "inlärning och omvärldsuppfattning" som jag ska ha läst ut till på söndag.