måndag, oktober 30, 2006

En stolt matte.

tredje gången jag gick till skogen idag sa grannen "Så de e dags igen?". tyckte antagligen att de va ett väldigt flängande på mig.. men först va de morgonpromenad.. å i den vevan kom jag på att jag skulle lägga ett blodspår idag. men inget blod fanns upptinat.. så någon timma efter jag kom tillbaka från första promenaden tog jag pompe å cykeln me till skogen för att lägga ut spåret å ta en liten motionsrunda.. sen efter 3-4 timmar va de ju dags att gå ut igen för att ta spåret.

min nya spårlina som jag beställt på internet hade nämligen kommit idag.. o lite andra grejor oxå, en karda, ett skär och ett 10-pack me tuggpinnar. så jag var tvungen å åka å hämta de!! så skoj me nya grejor =) linan va jääättefin!! den va som en lysmask i spåret, alldeles gulgrön.. *glad* hur som helst var pompe vrålduktig. jag var så himla stolt.. han traskade på, sakta men säkert. precis som en viltspårshund ska göra. jag hade tänkt lägga ett lätt spår idag. men det blev inte så, de va nog en halv kilometer långt, över två små bäckar o stock o sten o massa högt gräs.. snårig skog, sumpmark och kalhygge. jag gjorde även bloduppehåll i kanske 10-15 meter på ett par ställen och i en vinkel. jag tror att de va ett spår i nivå med anlagsklassen. pompe klarade det galant, en gång trasslade han bort sig lite grand, inte alls konstigt för jag hade typ gjort en U-sväng o gått lite hur som helst där, råkade virra bort mej lite.. men han hittade tillbaka o kom fram till klöven efter kanske 15-20 minuter enligt min gissning!! snacka om stolt matte.

nu ska jag snart till grabbgympan å trimma musklerna.. =)

3 Comments:

Blogger Gordon said...

Hej Emma och Pompe! Nu tycker vi absolut att det är dags att göra ett officiellt anlagsprov. LYCKA TILL - och kramar från tillg. vännerna Bengt med beardisarna BARON och FALSTAFF

8:04 em  
Anonymous Anonym said...

Hejsan!
Vad roligt att det går så bra för er på viltspåret! Har precis börjat köra detta med mina hundar, vi har gått ett spår än så länge och tänkte gå ett till imorn. Vi kör med raka spår på ca 100 meter så länge.. Hundarna tycker det är kanonskoj! Lycka till fram igenom.
Mvh // Mikaela och hundarna i Skara
www.chezzays.com

8:11 em  
Anonymous Anonym said...

Å så roligt att det går så bra! Pompe verkar vara jätteduktig! Jag brukar säga att Silver är en perfekt viltspårshund för han travar i lungt tempo på i spåret.(Synd bara att Silver är skotträdd) Jägarna och domarna vill ha lugna och noggrana hundar! Pompe verkar vara ett exemplar!! Våra retrievers (Laban och Vilja) har en förmåga att rusa iväg, man flyger som en vante efter dom och vips så är man ur spåret! Oj då, säger de då. Vart tog spåret vägen?? Badar lite i den här pölen i stället... haha
Heja Silver och Pompe!! Skrota svarta rallyspårare!! Förresten kommer du och tränar på onsdag!? Va´bra, då säger vi så! Kl 17?!

10:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home