torsdag, maj 10, 2007

nyttiga fynd

Igår var jag och mamma i stan (Lidköping). Jag hittade många trevliga fynd. Jag köpte dessa saker:
* En oljetrågspackning
* Ett oljefilter
* 4l motorolja
* Ett par tofflor
*
En växt som ska bo med mig i Jönköping i sommar
* Ett örthalsband till Pompe (luktar skrutt o dessutom tror jag inte att dom hjälper så mycket.. men vad gör man när pompe inte tål kemikalierna som finns i fästingmedlena man köper på apoteket?)

* Två superfina vykort (köpte dom av min goa gymnasieklasskompis Fio på gallerix)
* En skylt (dagens största fynd??!)

Ni anar inte vad duktig jag varit de sista 3 eller 4 dagarna med att inte äta kakor, godis, sötsaker, eller nått sånt!!! E mycket stolt över mig. Har dessutom börjat promenera lite fluitigare och bli allmänt sundare. På morgonen äter jag gröt. Jag gillar att göra gröt för man kan blanda i lite vad som helst. Normalt sett har jag:
* Fiberhavregryn
* Linfrö
* Kli

* Kokos
men idag bestämde jag mig för att överraska min chokladmage som har fastat nu i flera dagar. Jag tillsatte lite mjölk och ganska mycket kakao i gröten! Låter det gott? Nja... det var det inte. Kakao utan socker är ingen dunderhit. Men nyttigt, det tror jag att det var.

Kakao:
* förbättrar cirkulationen
* sänker blodets kolesterolhalt
* förebygger hjärt- och kärlsjukdomar
* innehåller
antioxidanter, vitaminer och mineraler
* innehåller antioxiderande polyfenoler
* får blodkärlen att slappna av och blodtrycket att minska
* innehåller ämnen som tillsammans verkar afrodisiatiskt
* motverkar depression
* stärker immunförsvaret
* minskar risken för både demens och diabete
* kan ge bättre minne

Idag ska jag åka till Malmbäck. Jag och herr Johansson ska åka till Linköping i helgen. Det ska bli mycket trevligt. Det tycker mormor också, för hos henne ska vi bo.

3 Comments:

Blogger emma... said...

herregud, jag måste nog ta o baka en kladdkaka! kakao är ju enligt Arvestrand. E (2007) helt livsnödvändigt ju! hur kan ja klarat mig utan choklad sen i januari är ju en stor gåta..jag borde vara död..hmm..kännermig som det nästan med :-D

Herr johansson?? stefan?

1:27 em  
Anonymous Anonym said...

ÅÅ !! Nu ska jag göra kakaogröt!! Fast jag ska ha tre dl socker i också :D hehe

2:04 em  
Anonymous Anonym said...

Hei Emma.
Ser ut som om du har det bra med hunder og poikvenn!
Nå har jeg meldt på Anton til Berglagsveckan i juli.Skal delta i konkurranser hele veckan siden vi nå kan gå i klass 3 i hopp og agility.
Er det langt unna der du bor?
Jeg kjenner bare til de typiske grensestedene hvor nordmenn "harryhandler" billig mat:-)
Har forstått at det er over 6 timers biltur fra Oslo,
så da får jeg jo sett litt mer av Sverige:-).
Får håpe på fint vær, skal nemlig sove i telt!

9:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home